بای پس معده و مصرف سریعتر قند دردستگاه گوارش

 کنترل قندخون درموشهای صحرایی دیابتی بعد از جراحی کاهش وزن بهتر صورت می گیرد. پروسیجری که برای درمان چاقی ازطریق کاهش اندازه ی معده وهمچنین تغییر شکل روده انجام می شود سبب می شود مولکولهای قند درروده سریعتر سوزانده شوند.

اگرنتایج این تحقیق که در مجله ی Scienceچاپ می شود درانسان نیز صادق  باشد، دلیل بهبود کنترل قند در افراد دیابتی بعد از جراحی بای پس معده مشخص خواهد شد.همچنین دانشمندان به راههای کمتر تهاجمی برای رسیدن به این تأثیر رهنمون خواهند شد.

Randy Seeleyازدانشگاه Cincinnatiدر اوهایو می گوید: این تحقیق ایده ای  جالب را برای ابداع روشهای درمانی موثرتر برای چاقی و دیابت در ذهن ما ایجاد کرده است ، راههایی که حتی نیازی به تیغ جراحی نخواهد داشت.

سرعت افزایش تعداد افراد مبتلا به چاقی و دیابت در برخی کشورها سرسام آور است. پزشکان و بیماران  به سوی جراحی بای پس معده روی آورده اند. در این جراحی با کوچکتر کردن اندازه ی معده به افراد کمک می شود که با خوردن غذای بسیار کمی احساس سیری کنند و از مصرف کالری اضافه در آنها جلوگیری شود. اما تحقیقات بالینی درسالهای اخیر نشان داده است که بعد از جراحی بای پس مقدار قندخون افراد دیابتی کاهش می یابد حتی قبل از اینکه از وزن آنها کاسته شود. بنابراین دانشمندان مجبور شدند به این جراحی به نحوه ی متفاوتی نگاه کنند . این جراحی نه تنها طول واندازه ی لوله ی گوارش را تغییر می دهد بلکه چگونگی مصرف قند را  در لوله ی گوارش تحت تأثیر قرار می دهد. محققین بیمارستان کودکان بوستون در ماساچوست تصمیم گرفتند به بررسی روش بای پس Roux-en-Yبپردازند.

دراین نوع جراحی بای پس، معده به اندازه ی یک تخم مرغ کوچک می شود و شکل روده را به شکل Yانگلیسی تغییر شکل می دهند. بازوی Yبه کیسه ی معده ی کوچک شده متصل میشود که به آن  Roux limbمی گویند.

دکتر Stylopoulosو همکارانش این جراحی را بروی موشهای دیابتی چاق و با وزن طبیعی انجام دادند و سپس  توجه خود را به تغییرات در Roux limbمتمرکز کردند.

آنها دریافتند که میزان ترکیبات و پروتئین هایی که درخون نمایانگر مقدار قندخون هستند در این موشها  بالاتر از گروه کنترل که تحت جراحی shamقرار گرفته بودند، می باشد.

 محققین درمرحله ی بعد گلوکز نشاندار شده را به موشهایی که تحت جراحی   Roux-en-Y بودند تزریق کردند واز لوله ی گوارش این حیوانات تصاویری تهیه نمودند . آنها دریافتند که Roux limb دراین حیوانات مقادیر زیادی قند را جذب و مصرف می کند، شاید علت آن جبران کاهش نوترینت ها از معده ی کوچک شده باشد.

محققین امیدوارند که بتواند این فرآیند را با تهیه بیوپسی ازافرادی که تحت این عمل  جراحی قرار گرفته اند، در انسان بررسی کنند. بخصوص این گروه از محققین توجه خود را بروی نقش پروتئینی با نام GLUT1که گلوکز را به داخل سلول حمل می کند، متمرکز کرده اند. مقدار پروتئین GLUT1در موشهای صحرایی که تحت جراحی بای پس Roux-en-Yقرار گرفته بودند در قسمت Roux limb(معده ی کوچک شده) بیش ازگروه کنترل بود و چنانچه با مواد شیمیایی از عملکرد این پروتئین ممانعت می شد ، جذب گلوکز نشاندار در قسمت Roux limbمتوقف می گردید.

 دکتر Stylopoulosمی گوید: احتمالاً پروتئین GLUT1یک هدف مفید برای داروهایی است که بتوانند تأثیرات جراحی بای پس  را بدون جراحی در بدن ایجاد کنند. این هدف می تواند خطر انجام بای پس را درکودکان چاق یا افراد بالغ مبتلا به دیابت که مقدار جزئی دچار اضافه وزن هستند کاهش دهد.

 دکتر Stylopoulosمی گوید : هنوز درمورد این موضوع بحث های بسیاری وجود دارد، اما امید است که روزی بای پس را بای پس کنیم.

 منبع : Nature  doi:10.1038/nature.2013.13451